SGDX4018
PRAKTIKUM
LATIHAN MENGAJAR 12 MINGGU
RANCANGAN TAHUNAN PELAJARAN
AL-QURAN DAN AS-SUNNAH
TINGKATAN EMPAT
RANCANGAN TAHUNAN PELAJARAN
PENDIDIKAN AL-QURAN DAN AS-SUNNAH TINGKATAN 4 TAHUN 2011
MINGGU | TARIKH | TAJUK | OBJEKTIF | ISI/KANDUNGAN | |
1 | 1 ( /01/2011- /01/2011) | Orientasi dan pengenalan mata pelajaran | | | |
2 | 2 ( /01/2011- /01/2011) | Pengajian al-QuranGejala mempersendakan agama | -Membaca ayat 70 surah al-an’am dengan lancar -Memahami intisari ayat 70 surah al-an’am -Membezakan sifat-sifat orang yang suka mempersendakan agama dengan sifat orang yang memelihara agama -menerangkan kesan mempersendakan agama kepada diri, agama dan perpaduan umat -Mengeluarkan pengajaran ayat | -Latar belakang ayat -Intisari ayat -Larangan mempersendakan agama -Realiti mempersendakan agama -Golongan yang mempersendakan agama -Akibat mempersendakan agama -Kewajipan menangani perkara mempersendakan agama -Langkah-langkah menanganinya -Pengajaran ayat | |
3 | 3 ( /01/2011- /01/2011) | Ulum al-QuranUlum al-Quran dan kepentingannya | -Dapat menghuraikan pengertian ulum al-Quran dari segi bahasa dan istilah -Dapat membezakan di antara al-Quran dan ulum al-Quran -Dapat menerangkan faedah mengetahui ulum al-Quran dari segi ilmu pendidikan dan disiplinnya -Dapat menghuraikan peringkat perkembangan dan pembukuan ulum al-Quran -Mengkagumi kegigihan para sahabat dan ulama' dlam mengembangkan ulum al-Quran. | -Pengertian ulum al-Quran -Sejarah perkembangan dan pembukuan al-Quran -Faedah mempelajari ulum al-Quran -Bidang kajian ulum al-Quran -Kesan perkembangan ulum al-Quran | |
Pengajian al-HadisKelebihan menuntut ilmu | -Dapat membaca hadis dengan lancar -Dapat menterjemahkan hadis ke dalam bahasa melayu dengan sempurna -Memahami kandungan hadis -Dapat menghuraikan maksud potongan hadis -Dapat membezakan kedudukan orang yang berilmu dengan orang yang tidak berilmu -Dapat menjelaskan konsep menuntut ilmu sebahagian daripada jihad -Mengeluarkan pengajaran hadis | -Memahami maksud setiap hadis -Kewajipan dan kelebihan menuntut ilmu -Perbezaan di antara orang berilmu dengan orang yang tidak berilmu -Hubungkait menuntut ilmu dan jihad -Pengajaran hadis | |||
4 | 4 ( - /01/11) | Ulum al-HadisIlmu hadis AkhlakAdab terhadap Rasulullah SAW | -Dapat menyatakan pengertian hadis dan ulum hadis -Dapat menjelaskan istilah hadis, sunnah, khabar dan athar -Menjelaskan tujuan mempelajari hadis dan ulum hadis -Dapat menyenaraikan kepentingan hadis dalam kehidupan -Dapat menerangkan ta’rif adab -Menyatakan dalil beradab dengan Rasulullah SAW -Menerangkan adab dengan Rasulullah SAW semasa hayatnya dan selepas kewafatannya -Sentiasa berselawat kepada Rasulullah SAW -Menjelaskan hikmat beradab dengan RasulullahSAW -Menerangkan akibat orang yang tidak beradab dengan Rasulullah SAW -Menghidupkan sunnah RasulullahSAW | -Pengertian hadis dan penjelasannya -Istilah-istilah yang berkaitan dengan hadis. -Tujuan mempelajari hadis. -Pengertian ulum mu’al-hadis dan tujuan mempelajarinya. -Adab terhadap Rasulullah SAW semasa hayatnya dan selepas wafatnya -Hikmat beradab terahadap Rasulullah SAW -Akibat tidak beradab terhadap Rasulullah SAW | |
5 | 5 ( /01/2011- /02/2011) 03-04/02-Tahun Baru Cina | Pengajian al-QuranPertanian dalam kehidupan TamadunZaman Khulafa’ ar-Rasyidin (pentadbiran) | -Membaca ayat 141 surah al-an'anm dengan jelas -Memahami intisari ayat -Menjelaskan rahsia kejadian tumbuh-tumbuhan yang beranika jenis dan rasa -Menyenaraikan pelbagai contoh kegunaan hasil ertanian -Mencadangkan langkah untuk meningkatkan hasil pertanian -Mengeluarkan pengajaran ayat -Menjelaskan struktur organisasi pentadbiran Khulafa’ ar-Rasyidin -Menjelaskan tahap kemajuan pentadbiran pada zamannya -Membincangkan kesan kemajuan pentadbiran pada zaman Khulafa’ ar- Rasyidin -Menghargai jasa-jasa Khulafa’ ar-Rasyidin -Dapat menerangkan pengertian tamadun dan pendapat cendikiawan Islam mengenainya -Menerangkan konsep pentadbiran menurut Islam | -Latar belakang ayat -Intisari ayat -Hikmat pertanian dan faedah tumbuh-tumbuhan -Hasil pertanian Malaysia -Kepentingan sektor pertanian -Kewajipan zakat pertanian dan kepentingannya -Pengajaran ayat -Pengenalan tamadun Islam -Tamadun Islam pada zaman khulafa’ ar-Rasyidin dan kesannya -Kemajuan yang dicapai pada zaman ini -Struktur organisasi pentadbiran -Tahap kemajuan pentadbiran -Kesan kemajuan pentadbiran kepada dunia Islam kini | |
6 | 6 ( /02/2011- /02/2011) | Pengajian al-HadisPeranan Ulama’ Ulum al-HadisHadis sumber kedua perundangan Islam | -Dapat membaca hadis dengan lancar -Dapat menterjemahkan hadis ke dalam bahasa melayu dengan baik -Memahami kandungan hadis -Dapat menghuraikan maksud potongan hadis -Membincangkan cirri-ciri ulama’ -Dapatmenjelaskan kesan ketiadaan ulama’ dalam masyarakat -Mengeluarkan pengajaran hadis -Dapat menerangkan kedudukan hadis sebagai sumber kedua dalam perundangan Islam -Menerangkan fungsi hadis secara ringkas -Dapat mengemukakan dalil nakli mengenai peranan hadis sebagai sumber kedua perundangan Islam -Dapat mengemukakan hujjah bagi menolak golongan anti hadis dan pandangan orentalis -Menunjukkan ketaatan dan kasih saying kepada Rasulullah SAW. | -Maksud potongan hadis. -Mengetahui ciri-ciri ulama. -Sebab dan kesan ketiadaan ulama’ -Kedudukan hadis. -Dalil nakli dan I’jama. -Fungsi-funsi hadis. -Pandangan golongan anti hadis dan hujah penolakan. | |
7 | 7 ( /02/2011- /02/2011) 15/02-Maulidur Rasul | Pengajian al-QuranKonsep ibadat AkhlakAdab berfikir Tokoh Imam Abu Hanifah | Membaca ayat 162-163 surah al-an’am dengan lancar -Memahami intisari ayat -Menjelaskan pengertian syirik serta bahagiannya -Menyenaraikan perkara yang boleh merosakan sifat ikhlas dalam kehidupan -Mengeluarkan pengjaran ayat -Dapat menyatakan konsep berfikir menurut Islam -Menerangkan adab berfikir -Menjelaskan bentuk-bentuk pemikiran positif dan negatif -Menjelaskan konsep akal dan wahyu -Mengenali latar belakang tokoh -Menjelaskan sifat peribadi tokoh -Menjelaskan latar belakang pendidikan -Membincangkan perkembangan mazhab dan pengaruhnya -Menjelaskan sumbangan tokoh dalam pemikiran Islam -Memuliakan ulama’,ilmu dan berterusan menuntut ilmu | -Latar belakang ayat -Intisari ayat -Konsep ibadat -Syarat asas penerimaan ibadat -Kepentingan ikhlas dalam ibadat -Bahagian-bahagian syirik -Tanggungjawab manusia terhadap Allah SWT -Pengajaran ayat -Konsep berfikir -Adab berfikir -Perbandingan bentuk pemikiran positif dan negatif -Hikmat berfikir -Latarbelakang. -Pendidikan. -Sumbangan -Ketokohan | |
8 | 8 ( /02/2011-/02/2011) | Pengajian al-QuranNegara aman rakyat sejahtera Ulum al-QuranPengenalan al-Quran | -Membaca ayat 60-63 surah al-Anfal dengan lancar -Menjelaskan bentuk-bentuk kekuatan yang diperlukan oleh umat Islam -Menerangkan konsep jihad dan perdamaian di dalam Islam -Dapat menyatakan ta’rif al-Quran dengan jelas -Dapat menerangkan maksud nama-nama al-Quran -Dapat menyenaraikan dan menghuraikan sifat al-Quran -Dapat menyenaraikan dalil-dalil sifat al-Quran -Mempertahankan keagungan al-Quran | -Latar belakang ayat -Intisari ayat -Bentuk-bentuk kekuatan -Kewajipan mempertahankan negara -Negara dan kekuatan pertahanan -Kepentingan perpaduan -Islam mengutamakan perpaduan -Pengajaran ayat -Takrif al-Quran. -Perbezaan al-Quran dengan kitab-kitab samawi yang lain. -Nama-nama al-Quran. -Sifat al-Quran. | |
9 | 9 ( /02/2011- /03/2011) | Ulum al-HadisIlmu hadis riwayah dan dirayah TamadunEkonomi zaman Khulafa’ ar-Rasyidin Politik zaman Khulafa’ ar-Rasyidin TamadunZaman Khulafa’ ar-Rasyidin (sosial) | -Dapat menerangkan ta’rif hadis riwayah dan dirayah -Dapat menghuraikan sejarah perkembangan hadis -Menerangkan cabang ilmu hadis musthalah hadis mengenai sanad dan matan -Memupuk masyarakat Islam supaya mencintai hadis dan al-quran -Dapat menerangkan konsep ekonomi dalam Islam -Menerangkan cara pengurusan ekonomi pada zaman Khulafa’ ar-Rasyidin -Menjelaskan sumberekonomi pada zaman Khulafa’ ar-Rasyidin -Melaksanakan kegiatan ekonomi berlandaskan hukum syarak di peringkat koperasi sekolah,hari kantin sekolah dan hari penyampaian anugerah sekolah. -Menerangkan konsep politik dalam Islam -Melaksanakan kepimpinan Islam di dalam kelas -Menjelaskan cara perlantikan pemimpin di zaman Khulafa’ ar-Rasyidin -Menjelaskan kesan kemajuan politik pada zaman Khulafa’ ar-Rasyidin -Melaksanakan kepimpinan Islam di dalam persatuan sekolah -Menjelaskan perbezaan sistem demokrasi dengan sistem syura -Dapat menjelaskan konsep sosial di dalam Islam -Menjelaskan faktor-faktor kejayayaan kepimpinan Khulafa’ ar-Rasyidin di dalam bidang social -Menjelaskan kesan kemajuan social kepada masyarakat dan negara | -Pengertian ilmu hadis riwayah dan dirayah. -Sejarah perkembangan ilmu hadis ini. -Pembahagaian ilmu hadis dirayah. -Konsep ekonomi Islam -Kegiatan ekonomi pada zaman Khulafa’ ar-Rasyidin. -Cara mengurus ekonomi. -Sumber ekonomi. -Kesan pencapaian ekonomi. -Konsep politik Islam. -Perbezaan di antara system demokrasi dengan system syura -Konsep sosial dalam Islam -Bentuk sosial -Peranan pemimpin memajukan bidang sosial -Faktor kejayaan kepimpinan dalam bidang sosial -Kemajuan sosial dan kesan kepada masyarakat | |
10 | 10 ( /03/2011- /03/2011) | | |||
| ( /03/2011- /03/2011) | CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1 | |||
11 | 11 ( /03/2011- /03/2011) | Pengajian al-QuranKeteguhan iman asas kekuatan jati diri AkhlakAdab amar maa’ruf nahi mungkar Tokoh Imam Malik | -Membaca ayat 11-13 surah al-Hajj dengan lancar -Menerangkan konsep sabar dalam Islam -Menerangkan bahaya khurafat dalam Islam -Mencadangkan langkah-langkah menghapuskan khurafat -Mengeluarkan pengjaran ayat -Menerangkan adab amar ma’ruf nahi mungkar beserta dalil -Menyatakan teknik-teknik amar ma’ruf nahi mungkar beserta dalil -Menjelaskan peringkat-peringkat amar me’ruf nahi mungkar beserta dalil -Dapat menghuraikan cirri-ciri pendakwah -Sentiasa mencintai orang yang melaksanakan amar ma’ruf nahi mungkar -Mengenali latar belakang tokoh -Menjelaskan sifat peribadi tokoh -Menjelaskan latar belakang pendidikan -Membincangkan perkembangan mazhab dan pengaruhnya -Menjelaskan sumbangan tokoh dalam pemikiran Islam -Memuliakan ulama’,ilmu dan berterusan menuntut ilmu | -Latar belakang ayat -Sebab nuzul -Intisari ayat -Umat Islam dan ujian AllahSWT -Cara menghadapi ujian -Sabar menghadapi ujian Allah SWT -Menjauhi perkara-perkara khurafat -Langkah menghapuskan khurafat -Bahaya khurafat terhadap masyarakat -Pengajaran ayat. -Konsep amal-makruf nahi mungkar. -Peringkat melaksanakan amal makruf nahi mungkar. -Teknik melaksanankannya. -Kebaikan melakukan amal-makruf nahi mungkar dan keburukan meninggalkannya. -Latarbelakang. -Pendidikan. -Sumbangan -Ketokohan | |
12 | 12 ( /03/2011- /04/11) | Pengajian al-QuranIktibar daripada sejarah Ulum al-QuranAl-Quran sebagai mukjizat | -Dapat membaca ayat 42-46 surah al-Hajj dengan lancar -Memahami intisari ayat -Dapat menjelaskan bentuk bencana yang menimpa umat terdahulu -Dapat merancang program peningkatan dakwah di kalangan masyarakat - Dapat mengeluarkan pengajaran ayat -Dapat menyebut ta’rif mukjizat -Dapat menjelaskan perbezaan antara mukjizat ma’nawi dengan mukjizat hissi -Dapat membandingkan antara mukjizat, karamat ilham, irhas,sihir istidraj dan ma’unah -Dapt menghubungkaitkan mukjizat al-Quran dengan penemuan sains dan teknologi -Dapat mengemukakan dalil-dalil nakli dan akli bahawa al-quran sebagai mukjizat | -Latarbelakang ayat. -Instisari ayat. -Sejarah perjuangan para nabi dan penentangan terhadapnya. -Faedah mengembara dimuka bumi. -Mempertahankan perjuagan para nabi dan rasul. -Pengajaran ayat. -Takrif mukjizat. -Jenis-jenis mukjizat. -Aspek kemukjizatan al-Quran. -Dalil –dalil kemukjizatan al-Quran | |
13 | 13 ( /04/2011- /04/2011) | Pengajian al-QuranKecemerlangan iman asas kejayaan TamadunPerluasan pengaruh di zaman Khulafa” ar-Rasyidin | -Dapat membaca ayat 1-11 surah al- Mukminun dengan lancar -Dapat menghuraikan cirri-ciri mukmin yang berjaya yang disebutkan dalam ayat -Membincangkan factor berlakunya masalah sosial -Dapat mencadangkan langkah mengatasi masalah social di kalangan remaja -Mengeluarkan pengajaran ayat Dapat menerangkan kekuatan pengaruh Khulafa’ ar-Rasyidin dari pelbagai aspek -Menghuraikan factor-faktor kejayaan perluasan wilayah pada zaman Khulafa’ ar-Rasyidin -Menyenaraikan wilayah yang berada di bawah naungan pemerintahan Khulafa’ ar-Rasyidin -Mencontohi kesungguhan Khulafa’ | -Intisari ayat -Contoh-contoh mukmin yang berjaya -Cara-cara mendapatkan khusyuk -Pengajaran ayat -Kekuatan pengaruh Khulafa’ ar-Rasyidin. -Penerapan budaya asing- -Perluasan wilayah dan factor-faktor kejayaaan. -Kesan-kesan perluasan wilayah. | |
14 | 14 ( /04/2011- /04/2011) | Pengajian al-HadisAkhlak mulia | -Dapat membaca hadis dengan fasih dan lancar -Menterjemahkan hadis ke dalam bahasa melayu dengan sempurna -Memahami kandungan hadis -Menghuraikan maksud potongan hadis -Dapat menjelaskan hubungan antar aiman dan akhlak -Dapat membezakan akhlak yang baik dengan yang buruk -Dapat membincangkan cara membentuk keluarga bahagia -Mengeluarkan pengajaran hadis | -Memahami maksud potongan hadis. -Menghiasi diri dengan akhlak mulia. -Hubungkait iman dan akhlak. -Perbezaan akhlak baik dan buruk. -Membentuk keluarga bahagia. | |
15 | 15 ( /04/2011- /04/2011) | Ulum al-HadisHadis nabawi, hadis qudsi dan al-Quran | -Dapat menerangkan ta’rif hadis nabawi,hadis qudsi dan al-Quran -Dapat menyanaraikanciri-ciri hadis nabawi, qudsi dan al-quran -Menerangkan perbezaan antara hadis nabawi, hadis qudsi dan al-Quran -Membuetkajian tokoh pengumpul hadis qudsi serta kitab karangan mereka -Menghafaz matan dan sanad hadis qudsi | -Pengertian. -Perbezaan diantar hadis nabawi, qudsi dan al-Quran. -Pendapat ulama’ tentang hadis qudsi | |
16 | 16 ( /04/2011- /04/2011) | Pengajian al-QuranWasiat Luqman al-Hakim | -Dapat membaca ayat 12-19 surah Luqman dengan lancar -Memahami intisari ayat -Menghuraikan wasiat Luqman al-Hakim -Menjelaskan cirri-ciri kelurga bahagia - Mengeluarkan pengajaran ayat | -Intisari ayat -Wasiat Luqman al-Hakim -Tanggungjawab ibubapa dalam mendidik anak-anak -Caraberbakti kepada ibubapa -Cara menghormati ibubapa -Pengajaran ayat. | |
| | Tokoh Imam As-Syafei Imam Ahmad bin Hanbal | -Mengenali latar belakang tokoh -Menjelaskan sifat peribadi tokoh -Menjelaskan latar belakang pendidikan -Membincangkan perkembangan mazhab dan pengaruhnya -Menjelaskan sumbangan tokoh dalam pemikiran Islam -Memuliakan ulama’,ilmu dan berterusan menuntut ilmu | -Latarbelakang. -Pendidikan. -Sumbangan -Ketokohan | |
17 | 17 ( /05/2011- /05/2011) | PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN | |||
18 | 18 ( /05/2011- /05/2011) | PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN | |||
19 | 19 ( /05/2011- /05/2011) 17/05-Hari Wesak | PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN | |||
20 | 20 ( /05/2011- /05/2011) | AkhlakAdab berhias diri | Menerangkan konsep berhias diri menurut Islam beserta dalil -Menghuraikan adab-adab berhias diri menurut Islam -Membanding cara berhias diri menurut Islam dengan adab -Menjelaskan hikmat berhias diri -Sentiasa menjaga batas-batas berhias diri | -Konsep berhias diri. -Batas-batas berhias diri. -Perbandingan berhias diri menurut Islam dan adab. -Hukum berhias diri menurut Islam | |
| ( / - /06/11) | CUTI PERTENGAHAN TAHUN | |||
21 | 21 ( /06/2011- /06/2011) | Ulum al-HadisHadis Mutawatir dan Ahad | -Dapat menerangkan ta’rif hadis mutawatir dan ahad dari segi bahasa dan istilah -Menyatakan syarat-syarat khabar mutawatir -Dapat menerangkan bahagian khabar mutawatir dan ahad serta hukum beramal dengannya -Menjelaskan perbezaan pendapat ulama’ tentang jumlah perawi khabar mutawatir -Dapat menerangkan contoh-contoh mutawatir lafzi dan maknawi -Menerangkan pembahagian hadis masyhur | -Pengertian hadis mutawatir. -Pendapat ulama’ mengenai jumlah perawi hadis mutawatir. -Syarat-syarat hadis mutawatir. -Pembahagian hadis mutawatir dan hukum beramal. -Hadis ahad dan hokum beramal. -Jenis-jenis hadis ahad. -Pergertian hadis masyhur, jenis- jenisnya serta hukum beramal -Pengertian hadis ‘aziz serta hukum beramal. -Pengertian hadis gharib serta hukum beramal. | |
22 | 22 ( /06/2011- /06/2011) | Pengajian al-QuranMensyukuri nikmat Allah SWT AkhlakAdab menjaga orang sakit | -Dapat membaca hadis dengan fasih dan lancar -Dapat menterjemahkan hadis ke dalam bahasa melayu dengan sempurna -Memahami kandungan hadis -Dapat menghuraikan maksud potongan hadis -Menyenaraikan perkara yang boleh melalaikan manusia -Menjelaskan hubungan antara ibadat dengan kesihatan -Menjelaskan kesan buruk perkara yang melalaikan manusia dan langkah-langkah untuk mengatasinya -Mengeluarkan pengajaran hadis -Dapat menerangkan peranan dan tanggungjawab menjaga orang sakit -Menyatakan adab-adab menjaga orang sakit -Menjelaskan perkara-perkara positif semasa menjaga orang sakit -Sentiasa menginsafi kelemahan diri | -Memahami maksud potongan hadis. -Apa dia nikmat sihat dan masa lapang dan kenapa ia dilupai. -Hubungan ibadat dengan sihat. -Perbezaan ketika sihat dan masa lapang. -Mengapa perlu menjaga akal. -Perkara-perkara yang melalaikan manusa, aplikasi serta cara mengatasinya. -Tanggungjawab menjaga orang sakit. -Adab menjaga orang sakit. -Perkara yang baik semasa menjaga | |
23 | 23 ( /06/2011- /07/2011) | Ulum al-Quran Wahyu | Dapat menyatakan ta’rif wahyu dari segi bahasa dan istilah -Dapat menerangkan contoh cara-cara penurunan wahyu -Dapat mengemukakan perselisihan ulama’ mengenai ayat awal dan akhir serta mentarjihkannya -Sentiasa berminat menghafaz ayat-ayat al- Quran terutama ayat doa | Dapat menyatakan ta’rif wahyu dari segi bahasa dan istilah -Dapat menerangkan contoh cara-cara penurunan wahyu -Dapat mengemukakan perselisihan ulama’ mengenai ayat awal dan akhir serta mentarjihkannya -Sentiasa berminat menghafaz ayat-ayat al- Quran terutama ayat doa | |
| | AkhlakAdab menziarahi jenazah | Menerangkan adab mengziarah jenazah menurut Islam -Menyenaraikan tujuan ziarah jenazah -Membincangkan kelebihan mengziarahi jenazah -Menerangkan hukum mengziarahi jenazah orang bukan Islam -Menjelaskan perbezaan ketika mengziarahi jenazah muslim dan bukan muslim -Sentiasa mengingati mati | Fahami tujuan mengziarahi jenazah. -Kelebihan mengziarahi jenazah. -Adab-adab mengziarahi jenazah. -Perbezaan ketika mengziarahi jenazah muslim dan bukan muslim. | |
24 | 24 ( /07/2011- /07/2011) | Pengajian al-QuranTanda-tanda kekuasaan Allah SWT Ulum al-HadisHadis sohih, hasan dan dhoif | Dapat membaca ayat 77-83 suran Yasin dengan baik -Memahami intisari ayat -Dapat menghuraikan tahap kehidupan manusia -Dapat menjelaskan proses kejadian manusia biasa dengan kejadian nabi Adam dan Hawa -Mengeluarkan pengajaran ayat Dapat menerangkan pengertian hadis sahih, hasan dan dhoif -Menerangkan syarat-syarat hadis tersebut -Menjelaskan bahagian hadis serta contohnya -Berhati-hati dan meneliti sesuatu hadis sebelum berhujah | . Adab-adab menghafaz al-Quran -Panduan menghafaz al-Quran -Sebab nuzul -Intisari ayat -Proses kajadian manusia -Peringkat kehidupan manusia -Proses kejadian manusia menurut ahli fikir -Pengajaran ayat Pengertian hadis sahih dan syarat-syaratnya. -Bahagian hadis sahih dan hokum beramal. -Pergentian hadis hasan, bahagiannya serta hokum beramal. -Pengertian hadis dhoif, bahagianya serta hukum beramal. | |
25 | 25 ( /07/2011- /07/2011) | Pengajian al-QuranKonsep taa’ruf dalam Islam Pengajian al-HadisMenjauhi sifat-sifat buruk | -Dapat membaca ayat 13 surat al-Hujurat dengan fasih -Memahami intisari ayat -menjelaskan tujuan taaruf dalm Islam -Menghubungkaitkan konsep taaruf dengan ibadat -Mencadangkan cara mewujudkan keamanan masyarakat,sekolah dan keluarga -Mengeluarkan pengjaran ayat -Dapat membaca hadis dengan lancar -Dapat menterjemahkan hadis ke dalam bahasa Melayu dengan sempurna -Memahami kandungan hadis -Menghuraikan maksud potongan hadis -Menyenaraikan sifat-sifat negatif yang tedapat dalam hadis -Menjelaskan peranan doa dalam kehidupan -Membincangkan langkah-langkah mengatasi sifat-sifat negatif -Mengeluarkan pengajaran hadis | -Sebab nuzul . -Instisari ayat. -Konsep takruf dalam Islam. -Larangan bermegah dengan keturunan. -Sifat orang bertakwa. -Cara mengwujudkan persefahaman -Memahami maksud potongan hadis. -Sifat-sifat yang mesti dijahuhi. -Sebab Rasulullah melarang dan cara mengatasinya. -Adab-adab berdoa dan peranannya. | |
26 | 26 ( /07/2011- /07/2011) | | | | |
27 | 27 ( /07/2011- /07/2011) | Pengajian al-QuranNikmat kurniaan Allah SWT Ulum al-QuranNuzul al-Quran | Dapat membaca ayat 1-78 surah ar- Rahman -Memahami intisari ayat -Menyenaraikan contoh nikmat dan tanda- tanda kekuasaan Allah SWT kepada hambanya -Membezakan cirri-ciri orang yang bersyukur dengan orang yang tidak bersyukur dengan nikmat Allah SWT -Mengeluarkan pengajaran ayat Dapat menerangkan ta’rif nuzul Quran -Dapat menjelaskan dalil-dalil peringkat penurunan al-Quran -Dapat menjelaskan penurunan al-quran secara berperingkat-peringkat dan beransur-ansur membuktikan al-quran daripada Allah SWT | -Intisari ayat -Sebab nuzul -Faktor manusia kufur terhadap nikmat -Akibat kufur terhadap nikmat Allah SWT -Pengajaran ayat. -Takrif nuzul al-Quran. -Peringkat-peringkat nuzul Quran. -Hikmah nuzul Quran berperingkat- peringkat. -Hikmah nuzul Quran beransur-ansur | |
28 | 28 ( /08/2011- /08/2011) | Pengajian al-HadisIman dan jihad Ulum al-HadisIstilah-istilah dalam ulum al-Hadis | -Membaca hadis dengan lancar -Dapat menterjemahkan hadis ke dalam bahasa melayu dengan sempurna -Memahami kandungan hadis -Menghuraikan maksud potongan hadis -Menyenaraikan peranan iman dalam kehidupan -Menghuraikan bidang-bidang jihad -Menjelaskan hubungan antara iman dan jihad -Mengeluarkan pengajaran hadis -Dapat menyatakan ta’rif rawi,sanad,isnad,musnad,musnid dan matan -Memahami dan mengamalkan sunnah Rasulullah SAW dalam kehidupan seharian -Sentiasa mempertahankan kebenaran sunnah Rasulullah SAW -Menjelaskan contoh rawi ,sanad isnad,musnad. Musnid dan matan -Menjauhi amalan yang bertentangan dengan sunnah Rasulullah SAW | -Memahami maksud potongan hadis. -Peranan iman serta cara menjaganya. -Hubungan iman dengan jihad. -Konsep jihad menurut Islam. -Pergorbanan serta kelebihan berjihad -Pengertian istilah-istilah asas. -Perawi-perawi yang masyhur. -Kepentingan mengetahui sifat perawi | |
29 | 29 ( /08/2011- /08/2011) | AkhlakAdab di tempat rekreasi AkhlakAdab menjaga kemudahan awam | Menjelaskan pengertian tempat rekreasi -Menjelaskan kepentingan tempat rekreasi -Menghuraikan akibat tidakmematuhi adab di tempat rekreasi -Menghuraikan faedah tempat rekreasi -Melatih diri dan masyarakat supayas menjaga tempat rekreasi-Dapat menerangkan taarif kemudahan awam -Mengjelaskan tanggungjawab individu terhadap kemudahan awam -Menghargai kemudahan awam -Menyetakan keperluan kemudahan terhadap individu,masyarakat dan negara -Membincangkan langkah-langkah menjaga keselamatan kemudahan awam -Sentiasa menjaga keselamatan kemudahan Awam. | .Tempat rekreasi dan kegunaannya. -Adab ditempat rekreasi dan akibat tidak mematuhi adab. -Faedah berekreasi -Kemudahan awam dan kepentingannya. -Tanggungjawab terhadap kemudahan awam. -Penyalahgunaan kemudahan awam dan kesannya. -Langkah menjaga keselamatan kemudahan awam. | |
30 | 30 ( /08/2011- /08/2011) 17/08-Nuzul Al-Quran | TokohAbu al-A’la al-Maududi dan Al-Syeikh Muhammad Idris al-Marbawi | -Mengenali latar belakang tokoh -Menjelaskan sifat peribadi tokoh -menjelaskan latar belakang pendidikan -Berusaha menyampaikan ilmu -Menjelaskan pandangan tokoh -Sentiasa bersemangat bersemangat menuntut ilmu -Menjelaskan sumbangan tokoh -Sanggup berkorban dalam menuntut ilmu | Latarbelakang. -Memahami beberapa pendapat al- Maududi. -Sumbangan. -Latarbelakang. -Kejayaan dalam bidang pendidikan. -Sumbangan dalam bidang pendidikan. | |
31 | 31 ( /08/2011- /08/2011) | TokohImam as-Syafei Imam Ahmad bin Hanbal Imam al-Ghazali Iibnu Taimiah | -Mengenali latar belakang tokoh -Menjelaskan sifat peribadi tokoh -Menjelaskan latar belakang pendidikan -Membincangkan perkembangan mazhab dan pengaruhnya -Menjelaskan sumbangan tokoh dalam pemikiran Islam -Memuliakan ulama’,ilmu dan berterusan menuntut ilmu | -Latarbelakang. -Pendidikan. -Sumbangan -Ketokohan | |
| | CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2 ( /08 - /09/11) | |||
32 | 32 ( /09/2011- /09/2011) | ULANGKAJI | | | |
33 | 33 ( /09/2011- /09/2011) 16/09-Hari Malaysia | ULANGKAJI | | | |
34 | 34 ( /09/2011- /09/2011) | ULANGKAJI | | | |
35 | 35 ( /09/2011- /09/2011) | ULANGKAJI | | | |
36 | 36 ( /10/2011- /10/2011) | ULANGKAJI | | | |
37 | 37 ( /10/2011- /10/2011) | ULANGKAJI | | | |
38 | 38 ( /10/2011- /10/2011) | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN TING 1-2 ( - /10/11) PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN TING 4 ( / -31/10/11) | |||
39 | 39 ( /10/2011- /10/2011) 26/10-Deepavali | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN TING 1-2 ( - /10/11) PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN TING 4 ( / - /10/11) | |||
40 | 40 ( /10/2011- /11/2011) | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN | |||
41 | 41 ( /11/2011- /11/2011) 07/11-Hari Raya Haji | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN | |||
42 | 42 ( /11/2011- /11/2011) | PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN | |||
| 20 NOV – 3 JAN 2011 | CUTI AKHIR TAHUN | |||