ASALAMUALAIKUM

Profile

My photo
Kelantan, Malaysia
KNOWLEDGE IS........................... NAME : M ATAR SHAMSI BIN YUSUF......... NO MATRIK : 202230..................... .......................................E-MAIL : abinadiah@gmail.com

ACTIVITY

PROGRAM BINA INSAN GURU ( PBIG )








SGDX4018
PRAKTIKUM
LATIHAN MENGAJAR 12 MINGGU











RANCANGAN TAHUNAN PELAJARAN
AL-QURAN DAN AS-SUNNAH
TINGKATAN EMPAT






















RANCANGAN TAHUNAN PELAJARAN
PENDIDIKAN AL-QURAN DAN AS-SUNNAH TINGKATAN 4 TAHUN 2011

MINGGU
TARIKH
TAJUK
OBJEKTIF
ISI/KANDUNGAN

1
1
(     /01/2011-  /01/2011)

Orientasi dan pengenalan mata pelajaran





2

2
(    /01/2011-   /01/2011)

Pengajian al-Quran

Gejala mempersendakan agama







-Membaca ayat 70 surah al-an’am dengan  lancar
-Memahami intisari ayat 70 surah al-an’am
-Membezakan sifat-sifat orang yang suka mempersendakan agama dengan sifat orang  yang memelihara agama
-menerangkan kesan mempersendakan  
 agama kepada diri, agama dan perpaduan
 umat
-Mengeluarkan pengajaran ayat

-Latar belakang ayat
-Intisari ayat
-Larangan mempersendakan agama
-Realiti mempersendakan agama
-Golongan yang mempersendakan  
 agama
-Akibat mempersendakan agama
-Kewajipan menangani perkara
 mempersendakan agama
-Langkah-langkah menanganinya
-Pengajaran ayat




3
3
(   /01/2011- /01/2011)


Ulum al-Quran

Ulum al-Quran dan kepentingannya

 

 



-Dapat menghuraikan pengertian ulum al-Quran dari segi bahasa dan istilah
-Dapat membezakan di antara al-Quran dan ulum al-Quran
-Dapat menerangkan faedah mengetahui ulum al-Quran dari segi ilmu pendidikan dan disiplinnya
-Dapat menghuraikan peringkat perkembangan dan pembukuan ulum al-Quran
-Mengkagumi kegigihan para sahabat dan ulama' dlam mengembangkan ulum al-Quran.

-Pengertian ulum al-Quran
-Sejarah perkembangan dan pembukuan al-Quran
-Faedah mempelajari ulum al-Quran
-Bidang kajian ulum al-Quran
-Kesan perkembangan ulum al-Quran




 

Pengajian al-Hadis

Kelebihan menuntut ilmu

-Dapat membaca hadis dengan lancar
-Dapat menterjemahkan hadis ke dalam bahasa melayu dengan sempurna
-Memahami kandungan hadis
-Dapat menghuraikan maksud potongan
 hadis
-Dapat membezakan kedudukan orang yang berilmu dengan orang yang tidak berilmu
-Dapat menjelaskan konsep menuntut ilmu sebahagian daripada jihad
-Mengeluarkan pengajaran hadis

-Memahami maksud setiap hadis
-Kewajipan dan kelebihan menuntut ilmu
-Perbezaan di antara orang berilmu dengan orang yang tidak berilmu
-Hubungkait menuntut ilmu dan jihad
-Pengajaran hadis











4



4
(    -   /01/11)



Ulum al-Hadis

Ilmu hadis








Akhlak

Adab terhadap Rasulullah SAW

 









-Dapat menyatakan pengertian hadis dan ulum hadis
-Dapat menjelaskan istilah hadis, sunnah, khabar dan athar
-Menjelaskan tujuan mempelajari hadis dan ulum hadis
-Dapat menyenaraikan kepentingan hadis dalam kehidupan


-Dapat menerangkan ta’rif adab
-Menyatakan dalil beradab dengan  Rasulullah SAW
-Menerangkan adab dengan Rasulullah  SAW semasa hayatnya dan selepas kewafatannya
-Sentiasa berselawat kepada Rasulullah  SAW
-Menjelaskan hikmat beradab dengan  RasulullahSAW
-Menerangkan akibat  orang yang tidak beradab dengan Rasulullah SAW
-Menghidupkan sunnah RasulullahSAW





-Pengertian hadis dan penjelasannya
-Istilah-istilah yang berkaitan dengan       hadis.
-Tujuan mempelajari hadis.
-Pengertian ulum mu’al-hadis dan tujuan mempelajarinya.



-Adab terhadap Rasulullah SAW semasa hayatnya dan selepas wafatnya
-Hikmat beradab terahadap Rasulullah SAW
-Akibat tidak beradab terhadap Rasulullah SAW










5

5
(    /01/2011-  /02/2011)
03-04/02-Tahun Baru Cina

 

Pengajian al-Quran

Pertanian dalam kehidupan

 

 

 

 

 

 

 

 

 


Tamadun

Zaman Khulafa’ ar-Rasyidin (pentadbiran)

 










-Membaca ayat 141 surah al-an'anm dengan jelas
-Memahami intisari ayat
-Menjelaskan rahsia kejadian tumbuh-tumbuhan yang beranika jenis dan rasa
-Menyenaraikan pelbagai contoh kegunaan hasil ertanian
-Mencadangkan langkah untuk meningkatkan hasil pertanian
-Mengeluarkan pengajaran ayat




-Menjelaskan struktur organisasi 
 pentadbiran Khulafa’ ar-Rasyidin
-Menjelaskan tahap kemajuan pentadbiran
 pada zamannya
-Membincangkan kesan kemajuan
 pentadbiran pada zaman Khulafa’ ar-
 Rasyidin
-Menghargai jasa-jasa Khulafa’ ar-Rasyidin
-Dapat menerangkan pengertian tamadun dan pendapat cendikiawan Islam mengenainya
-Menerangkan konsep pentadbiran menurut Islam



-Latar belakang ayat
-Intisari ayat
-Hikmat pertanian dan faedah tumbuh-tumbuhan
-Hasil pertanian Malaysia
-Kepentingan sektor pertanian
-Kewajipan zakat pertanian dan kepentingannya
-Pengajaran ayat





-Pengenalan tamadun Islam
-Tamadun Islam pada zaman khulafa’ ar-Rasyidin dan kesannya
-Kemajuan yang dicapai pada zaman ini
-Struktur organisasi pentadbiran
-Tahap kemajuan pentadbiran
-Kesan kemajuan pentadbiran kepada
 dunia Islam kini




6

6
(    /02/2011-     /02/2011)

Pengajian al-Hadis

Peranan Ulama’










Ulum al-Hadis

Hadis sumber kedua perundangan Islam


-Dapat membaca hadis dengan lancar
-Dapat menterjemahkan hadis ke dalam
 bahasa melayu dengan baik
-Memahami kandungan hadis
-Dapat menghuraikan maksud potongan
 hadis
-Membincangkan cirri-ciri ulama’
-Dapatmenjelaskan kesan ketiadaan ulama’
 dalam masyarakat
-Mengeluarkan pengajaran hadis


-Dapat menerangkan kedudukan hadis
 sebagai sumber kedua dalam perundangan
 Islam
-Menerangkan fungsi hadis secara ringkas
-Dapat mengemukakan dalil nakli
 mengenai peranan hadis sebagai sumber
 kedua perundangan Islam
-Dapat mengemukakan hujjah bagi
 menolak golongan anti hadis dan
 pandangan orentalis
-Menunjukkan ketaatan dan kasih saying
 kepada Rasulullah SAW.




-Maksud potongan hadis.
-Mengetahui ciri-ciri ulama.
-Sebab dan kesan ketiadaan ulama’









-Kedudukan hadis.
-Dalil nakli dan I’jama.
-Fungsi-funsi hadis.
-Pandangan golongan anti hadis dan
 hujah penolakan.

7

7
(    /02/2011-   /02/2011)
15/02-Maulidur Rasul

Pengajian al-Quran

Konsep ibadat







Akhlak

Adab berfikir




Tokoh
Imam  Abu Hanifah

Membaca ayat 162-163 surah al-an’am dengan lancar
-Memahami intisari ayat
-Menjelaskan pengertian syirik serta bahagiannya
-Menyenaraikan perkara yang boleh merosakan  sifat ikhlas dalam kehidupan
-Mengeluarkan pengjaran ayat



-Dapat menyatakan konsep berfikir menurut Islam
-Menerangkan adab berfikir
-Menjelaskan bentuk-bentuk pemikiran positif dan negatif
-Menjelaskan konsep akal dan wahyu


-Mengenali latar belakang tokoh
-Menjelaskan sifat peribadi tokoh
-Menjelaskan latar belakang pendidikan
-Membincangkan perkembangan mazhab
 dan pengaruhnya
-Menjelaskan sumbangan tokoh dalam
 pemikiran Islam
-Memuliakan ulama’,ilmu dan berterusan
 menuntut ilmu


-Latar belakang ayat
-Intisari ayat
-Konsep ibadat
-Syarat asas penerimaan ibadat
-Kepentingan ikhlas dalam ibadat
-Bahagian-bahagian syirik
-Tanggungjawab manusia terhadap Allah SWT
-Pengajaran ayat

-Konsep berfikir
-Adab berfikir
-Perbandingan bentuk pemikiran positif dan negatif
-Hikmat berfikir


-Latarbelakang.
-Pendidikan.
-Sumbangan
-Ketokohan

8
8
(    /02/2011-/02/2011)

Pengajian al-Quran

Negara aman rakyat sejahtera



 



 

Ulum al-Quran

Pengenalan al-Quran

 

 





-Membaca ayat 60-63 surah al-Anfal dengan lancar
-Menjelaskan bentuk-bentuk kekuatan yang diperlukan oleh umat Islam
-Menerangkan konsep jihad dan perdamaian di dalam Islam




-Dapat menyatakan ta’rif al-Quran dengan
 jelas
-Dapat menerangkan maksud nama-nama
 al-Quran
-Dapat menyenaraikan dan menghuraikan
 sifat al-Quran
-Dapat menyenaraikan dalil-dalil sifat al-Quran
-Mempertahankan keagungan al-Quran


-Latar belakang ayat
-Intisari ayat
-Bentuk-bentuk kekuatan
-Kewajipan mempertahankan negara
-Negara dan kekuatan pertahanan
-Kepentingan perpaduan
-Islam mengutamakan perpaduan
-Pengajaran ayat

-Takrif al-Quran.
-Perbezaan al-Quran dengan kitab-kitab
 samawi yang lain.
-Nama-nama al-Quran.
-Sifat al-Quran.



9
9
(     /02/2011-  /03/2011)

Ulum al-Hadis

Ilmu hadis riwayah dan dirayah







Tamadun

Ekonomi  zaman Khulafa’ ar-Rasyidin










Politik zaman Khulafa’ ar-Rasyidin














Tamadun

Zaman Khulafa’ ar-Rasyidin (sosial)




-Dapat menerangkan ta’rif hadis riwayah
 dan dirayah
-Dapat menghuraikan sejarah
 perkembangan hadis
-Menerangkan cabang ilmu hadis
 musthalah hadis mengenai sanad dan
 matan
-Memupuk masyarakat Islam supaya
 mencintai hadis dan al-quran

-Dapat menerangkan konsep ekonomi dalam Islam
-Menerangkan cara pengurusan ekonomi pada zaman Khulafa’ ar-Rasyidin
-Menjelaskan sumberekonomi pada zaman Khulafa’ ar-Rasyidin
-Melaksanakan kegiatan ekonomi
 berlandaskan hukum syarak di peringkat
 koperasi sekolah,hari kantin sekolah dan  
 hari penyampaian anugerah sekolah.



-Menerangkan konsep politik dalam Islam
-Melaksanakan kepimpinan Islam di dalam  
 kelas
-Menjelaskan cara perlantikan pemimpin di  zaman Khulafa’ ar-Rasyidin
-Menjelaskan kesan kemajuan politik pada
 zaman Khulafa’ ar-Rasyidin
-Melaksanakan kepimpinan Islam di dalam
 persatuan sekolah
-Menjelaskan perbezaan sistem demokrasi  dengan sistem syura





-Dapat menjelaskan konsep sosial di dalam  Islam
-Menjelaskan faktor-faktor kejayayaan  kepimpinan Khulafa’ ar-Rasyidin di dalam  bidang social
-Menjelaskan kesan kemajuan social  kepada masyarakat dan negara

-Pengertian ilmu hadis riwayah dan
 dirayah.
-Sejarah perkembangan ilmu hadis ini.
-Pembahagaian ilmu hadis dirayah.





-Konsep ekonomi Islam
-Kegiatan ekonomi pada zaman Khulafa’ ar-Rasyidin.
-Cara mengurus ekonomi.
-Sumber ekonomi.
-Kesan pencapaian ekonomi.







-Konsep politik Islam.
-Perbezaan di antara system demokrasi
  dengan system syura












-Konsep sosial dalam Islam
-Bentuk sosial
-Peranan pemimpin memajukan bidang
 sosial
-Faktor kejayaan kepimpinan dalam
 bidang sosial
-Kemajuan sosial dan kesan kepada
 masyarakat


10
10
(    /03/2011-   /03/2011)





(    /03/2011-  /03/2011)

CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 1


11
11
(     /03/2011-   /03/2011)

Pengajian al-Quran

Keteguhan iman asas kekuatan jati diri









Akhlak

Adab amar maa’ruf nahi mungkar









Tokoh  Imam  Malik

-Membaca ayat 11-13 surah al-Hajj dengan  lancar
-Menerangkan konsep sabar dalam Islam
-Menerangkan bahaya khurafat dalam  Islam
-Mencadangkan langkah-langkah  menghapuskan khurafat
-Mengeluarkan pengjaran ayat





-Menerangkan adab amar ma’ruf nahi mungkar beserta dalil
-Menyatakan teknik-teknik amar ma’ruf nahi mungkar beserta dalil
-Menjelaskan peringkat-peringkat amar me’ruf nahi mungkar beserta dalil
-Dapat menghuraikan cirri-ciri pendakwah
-Sentiasa mencintai orang yang melaksanakan amar ma’ruf nahi mungkar


-Mengenali latar belakang tokoh
-Menjelaskan sifat peribadi tokoh
-Menjelaskan latar belakang pendidikan
-Membincangkan perkembangan mazhab  dan pengaruhnya
-Menjelaskan sumbangan tokoh dalam pemikiran Islam
-Memuliakan ulama’,ilmu dan berterusan
 menuntut ilmu







-Latar belakang ayat
-Sebab nuzul
-Intisari ayat
-Umat Islam dan ujian AllahSWT
-Cara menghadapi ujian
-Sabar menghadapi ujian Allah SWT
-Menjauhi perkara-perkara khurafat
-Langkah menghapuskan khurafat
-Bahaya khurafat terhadap masyarakat
-Pengajaran ayat.

-Konsep amal-makruf nahi mungkar.
-Peringkat melaksanakan amal makruf  nahi mungkar.
-Teknik melaksanankannya.
-Kebaikan melakukan amal-makruf nahi  mungkar dan keburukan        meninggalkannya.



-Latarbelakang.
-Pendidikan.
-Sumbangan
-Ketokohan

12

12
(    /03/2011- /04/11)

 

Pengajian al-Quran

Iktibar daripada sejarah






Ulum al-Quran

Al-Quran sebagai mukjizat


-Dapat membaca ayat 42-46 surah al-Hajj  dengan lancar
-Memahami intisari ayat
-Dapat menjelaskan bentuk bencana yang  menimpa umat terdahulu
-Dapat merancang program peningkatan  dakwah di kalangan masyarakat
- Dapat mengeluarkan pengajaran ayat

-Dapat menyebut ta’rif mukjizat
-Dapat menjelaskan perbezaan antara  mukjizat ma’nawi dengan mukjizat hissi
-Dapat membandingkan antara mukjizat,  karamat ilham, irhas,sihir istidraj dan  ma’unah
-Dapt menghubungkaitkan mukjizat al-Quran dengan penemuan sains dan teknologi
-Dapat mengemukakan dalil-dalil nakli dan akli bahawa al-quran sebagai mukjizat

-Latarbelakang ayat.
-Instisari ayat.
-Sejarah perjuangan para nabi dan  penentangan terhadapnya.
-Faedah mengembara dimuka bumi.
-Mempertahankan perjuagan para nabi  dan rasul.
-Pengajaran ayat.

-Takrif mukjizat.
-Jenis-jenis mukjizat.
-Aspek kemukjizatan al-Quran.
-Dalil –dalil kemukjizatan al-Quran

13

13
(    /04/2011-   /04/2011)

Pengajian al-Quran

Kecemerlangan iman asas kejayaan








Tamadun

Perluasan pengaruh di zaman Khulafa” ar-Rasyidin




-Dapat membaca ayat 1-11 surah al-  Mukminun dengan lancar
-Dapat menghuraikan cirri-ciri mukmin  yang berjaya yang disebutkan dalam ayat
-Membincangkan factor berlakunya  masalah sosial
-Dapat mencadangkan langkah mengatasi  masalah social di kalangan remaja
-Mengeluarkan pengajaran ayat



Dapat menerangkan kekuatan pengaruh Khulafa’ ar-Rasyidin dari pelbagai aspek
-Menghuraikan factor-faktor kejayaan perluasan wilayah pada zaman Khulafa’ ar-Rasyidin
-Menyenaraikan wilayah yang berada di bawah naungan pemerintahan Khulafa’ ar-Rasyidin
-Mencontohi kesungguhan Khulafa’


-Intisari ayat
-Contoh-contoh mukmin yang berjaya
-Cara-cara mendapatkan khusyuk
-Pengajaran ayat







-Kekuatan pengaruh Khulafa’ ar-Rasyidin.
-Penerapan budaya asing-
-Perluasan wilayah dan factor-faktor  kejayaaan.
-Kesan-kesan perluasan wilayah.




14

14
(    /04/2011-   /04/2011)

Pengajian al-Hadis

Akhlak mulia






-Dapat membaca hadis dengan fasih dan lancar
-Menterjemahkan hadis ke dalam bahasa melayu dengan sempurna
-Memahami kandungan hadis
-Menghuraikan maksud potongan hadis
-Dapat menjelaskan hubungan antar aiman dan akhlak
 -Dapat membezakan akhlak yang baik dengan yang buruk
-Dapat membincangkan cara membentuk keluarga bahagia
-Mengeluarkan pengajaran hadis



-Memahami maksud potongan hadis.
-Menghiasi diri dengan akhlak mulia.
-Hubungkait iman dan akhlak.
-Perbezaan akhlak baik dan buruk.
-Membentuk keluarga bahagia.





15

15
(     /04/2011-   /04/2011)

 

Ulum al-Hadis

Hadis nabawi, hadis qudsi dan al-Quran
-Dapat menerangkan ta’rif hadis
 nabawi,hadis qudsi dan al-Quran
-Dapat menyanaraikanciri-ciri hadis
 nabawi, qudsi dan al-quran
-Menerangkan perbezaan antara hadis
 nabawi, hadis qudsi dan al-Quran
-Membuetkajian tokoh pengumpul hadis
 qudsi serta kitab karangan mereka
-Menghafaz matan dan sanad hadis qudsi

-Pengertian.
-Perbezaan diantar hadis nabawi, qudsi
 dan al-Quran.
-Pendapat ulama’ tentang hadis qudsi


16

16
(     /04/2011-  /04/2011)

Pengajian al-Quran

Wasiat Luqman al-Hakim

 

 

 


-Dapat membaca ayat 12-19 surah Luqman
 dengan lancar
-Memahami intisari ayat
-Menghuraikan wasiat Luqman al-Hakim
-Menjelaskan cirri-ciri kelurga bahagia
- Mengeluarkan pengajaran ayat

-Intisari ayat
-Wasiat Luqman al-Hakim
-Tanggungjawab ibubapa dalam
 mendidik anak-anak
-Caraberbakti kepada ibubapa
-Cara menghormati ibubapa
-Pengajaran ayat.



Tokoh
Imam  As-Syafei
Imam Ahmad bin Hanbal

-Mengenali latar belakang tokoh
-Menjelaskan sifat peribadi tokoh
-Menjelaskan latar belakang pendidikan
-Membincangkan perkembangan mazhab
 dan pengaruhnya
-Menjelaskan sumbangan tokoh dalam
 pemikiran Islam
-Memuliakan ulama’,ilmu dan berterusan
 menuntut ilmu


-Latarbelakang.
-Pendidikan.
-Sumbangan
-Ketokohan


17

17
(   /05/2011-  /05/2011)

PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN


18

18
(   /05/2011-  /05/2011)

PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN


19
19
(    /05/2011- /05/2011)
17/05-Hari Wesak

PEPERIKSAAN PERTENGAHAN TAHUN

20

20
(    /05/2011-   /05/2011)

Akhlak

Adab berhias diri

Menerangkan konsep berhias diri menurut Islam beserta dalil
-Menghuraikan adab-adab berhias diri menurut Islam
-Membanding cara berhias diri menurut Islam dengan adab
-Menjelaskan hikmat berhias diri
-Sentiasa menjaga batas-batas berhias diri
-Konsep berhias diri.
-Batas-batas berhias diri.
-Perbandingan berhias diri menurut Islam
 dan adab.
-Hukum berhias diri menurut Islam


(      /      -   /06/11)

CUTI PERTENGAHAN TAHUN


21

21
(    /06/2011-   /06/2011)

Ulum al-Hadis

Hadis Mutawatir dan Ahad






-Dapat menerangkan ta’rif hadis mutawatir  dan ahad dari segi bahasa dan istilah
-Menyatakan syarat-syarat khabar  mutawatir
-Dapat menerangkan bahagian khabar  mutawatir dan ahad serta hukum beramal  dengannya
-Menjelaskan perbezaan pendapat ulama’  tentang jumlah  perawi khabar mutawatir
-Dapat menerangkan contoh-contoh mutawatir lafzi dan maknawi
-Menerangkan pembahagian hadis  masyhur



-Pengertian hadis mutawatir.
-Pendapat ulama’ mengenai jumlah perawi hadis mutawatir.
-Syarat-syarat hadis mutawatir.
-Pembahagian hadis mutawatir dan  hukum beramal.
-Hadis ahad dan hokum beramal.
-Jenis-jenis hadis ahad.
-Pergertian hadis masyhur, jenis- jenisnya serta hukum beramal
-Pengertian hadis ‘aziz serta hukum  beramal.
-Pengertian hadis gharib serta hukum  beramal.


22




22
(    /06/2011-  /06/2011)

Pengajian al-Quran

Mensyukuri nikmat Allah SWT






Akhlak

Adab menjaga orang sakit








-Dapat membaca hadis dengan fasih dan
 lancar
-Dapat menterjemahkan hadis ke dalam
 bahasa melayu dengan sempurna


-Memahami kandungan hadis
-Dapat menghuraikan  maksud potongan
 hadis
-Menyenaraikan perkara  yang boleh
 melalaikan manusia
-Menjelaskan hubungan antara ibadat
 dengan kesihatan
-Menjelaskan kesan buruk perkara yang
 melalaikan manusia dan langkah-langkah
 untuk mengatasinya
-Mengeluarkan pengajaran hadis


-Dapat menerangkan peranan dan
 tanggungjawab menjaga orang sakit
-Menyatakan adab-adab menjaga orang
 sakit
-Menjelaskan perkara-perkara positif
 semasa menjaga orang sakit
-Sentiasa menginsafi kelemahan diri


-Memahami maksud potongan hadis.
-Apa dia nikmat sihat dan masa lapang
 dan kenapa ia dilupai.
-Hubungan ibadat dengan sihat.


-Perbezaan ketika sihat dan masa
 lapang.
-Mengapa perlu menjaga akal.
-Perkara-perkara yang melalaikan  
 manusa, aplikasi serta cara
 mengatasinya.







-Tanggungjawab menjaga orang sakit.
-Adab menjaga orang sakit.
-Perkara yang baik semasa menjaga 
  orang sakit



23
 23
(     /06/2011- /07/2011)

Ulum al-Quran
Wahyu



Dapat menyatakan ta’rif wahyu dari segi  bahasa dan istilah
-Dapat menerangkan contoh cara-cara  penurunan wahyu
-Dapat mengemukakan perselisihan ulama’  mengenai ayat awal dan akhir serta  mentarjihkannya
-Sentiasa berminat menghafaz ayat-ayat al- Quran terutama ayat doa






Dapat menyatakan ta’rif wahyu dari segi  bahasa dan istilah
-Dapat menerangkan contoh cara-cara  penurunan wahyu
-Dapat mengemukakan perselisihan ulama’  mengenai ayat awal dan akhir serta  mentarjihkannya
-Sentiasa berminat menghafaz ayat-ayat al- Quran terutama ayat doa



 

Akhlak

Adab menziarahi jenazah


Menerangkan adab mengziarah jenazah menurut Islam
-Menyenaraikan tujuan ziarah jenazah
-Membincangkan kelebihan mengziarahi  jenazah
-Menerangkan hukum mengziarahi jenazah  orang bukan Islam
-Menjelaskan perbezaan ketika  mengziarahi jenazah muslim dan bukan  muslim
-Sentiasa mengingati mati


Fahami tujuan mengziarahi jenazah.
-Kelebihan mengziarahi jenazah.
-Adab-adab mengziarahi jenazah.
-Perbezaan ketika mengziarahi jenazah  muslim dan bukan muslim.


24

24
(    /07/2011-  /07/2011)

Pengajian al-Quran

Tanda-tanda kekuasaan Allah SWT









Ulum al-Hadis

Hadis sohih, hasan dan dhoif




Dapat membaca ayat 77-83 suran Yasin dengan baik
-Memahami intisari ayat
-Dapat menghuraikan tahap kehidupan manusia
-Dapat menjelaskan proses kejadian manusia  biasa dengan kejadian nabi Adam dan Hawa
-Mengeluarkan pengajaran ayat


Dapat menerangkan pengertian hadis sahih, hasan dan dhoif
-Menerangkan syarat-syarat hadis tersebut
-Menjelaskan bahagian hadis serta contohnya
-Berhati-hati dan meneliti sesuatu hadis sebelum berhujah

.

Adab-adab menghafaz al-Quran
-Panduan menghafaz al-Quran
-Sebab nuzul
-Intisari ayat
-Proses kajadian manusia
-Peringkat kehidupan manusia
-Proses kejadian manusia menurut ahli fikir
-Pengajaran ayat


Pengertian hadis sahih dan syarat-syaratnya.
-Bahagian hadis sahih dan hokum beramal.
-Pergentian hadis hasan, bahagiannya serta hokum beramal.
-Pengertian hadis dhoif, bahagianya serta
 hukum beramal.

25

25
(     /07/2011-   /07/2011)

 

Pengajian al-Quran

Konsep taa’ruf dalam Islam












Pengajian al-Hadis

Menjauhi sifat-sifat buruk













-Dapat membaca ayat 13 surat al-Hujurat
 dengan fasih
-Memahami intisari ayat
-menjelaskan tujuan taaruf dalm Islam
-Menghubungkaitkan konsep taaruf dengan
 ibadat
-Mencadangkan cara mewujudkan 
 keamanan masyarakat,sekolah dan
 keluarga
-Mengeluarkan pengjaran ayat


-Dapat membaca hadis dengan lancar
-Dapat menterjemahkan hadis ke dalam
 bahasa Melayu dengan sempurna
-Memahami kandungan hadis
-Menghuraikan maksud potongan hadis
-Menyenaraikan sifat-sifat negatif yang tedapat dalam hadis
-Menjelaskan peranan doa dalam kehidupan
-Membincangkan langkah-langkah  mengatasi sifat-sifat negatif
-Mengeluarkan pengajaran hadis

 



-Sebab nuzul .
-Instisari ayat.
-Konsep takruf dalam Islam.
-Larangan bermegah dengan keturunan.
-Sifat orang bertakwa.
-Cara mengwujudkan persefahaman






-Memahami maksud potongan hadis.
-Sifat-sifat yang mesti dijahuhi.
-Sebab Rasulullah melarang dan cara
 mengatasinya.
-Adab-adab berdoa dan peranannya.





26
26
(    /07/2011-   /07/2011)








27




27
(    /07/2011-   /07/2011)

 




Pengajian al-Quran

Nikmat kurniaan Allah SWT









Ulum al-Quran

Nuzul al-Quran






Dapat membaca ayat 1-78 surah ar-
 Rahman
-Memahami intisari ayat
-Menyenaraikan contoh nikmat dan tanda-
 tanda kekuasaan Allah SWT kepada
 hambanya
-Membezakan cirri-ciri orang yang
 bersyukur dengan orang yang tidak
 bersyukur dengan nikmat Allah SWT
-Mengeluarkan pengajaran ayat


Dapat menerangkan ta’rif nuzul Quran
-Dapat menjelaskan dalil-dalil peringkat
 penurunan al-Quran
-Dapat menjelaskan penurunan al-quran
 secara berperingkat-peringkat dan
 beransur-ansur membuktikan al-quran
 daripada Allah  SWT




-Intisari ayat
-Sebab nuzul
-Faktor manusia kufur terhadap nikmat
-Akibat kufur terhadap nikmat Allah
 SWT
-Pengajaran ayat.






-Takrif nuzul al-Quran.
-Peringkat-peringkat nuzul Quran.
-Hikmah nuzul Quran berperingkat-
 peringkat.
-Hikmah nuzul Quran beransur-ansur


28

28
(    /08/2011-  /08/2011)

 

Pengajian al-Hadis

Iman dan jihad

 













 

Ulum al-Hadis

Istilah-istilah dalam ulum al-Hadis










-Membaca hadis dengan lancar
-Dapat menterjemahkan hadis ke dalam
 bahasa melayu dengan sempurna
-Memahami kandungan hadis
-Menghuraikan maksud potongan hadis
-Menyenaraikan peranan iman dalam
 kehidupan
-Menghuraikan bidang-bidang jihad
-Menjelaskan hubungan antara iman dan
 jihad
-Mengeluarkan pengajaran hadis


-Dapat menyatakan ta’rif
 rawi,sanad,isnad,musnad,musnid dan
 matan
-Memahami dan mengamalkan sunnah
 Rasulullah SAW dalam kehidupan
 seharian
-Sentiasa mempertahankan kebenaran
 sunnah Rasulullah SAW
-Menjelaskan contoh rawi ,sanad
 isnad,musnad. Musnid dan matan
-Menjauhi amalan yang bertentangan
 dengan sunnah Rasulullah SAW


-Memahami maksud potongan hadis.
-Peranan iman serta cara menjaganya.
-Hubungan iman dengan jihad.
-Konsep jihad menurut Islam.
-Pergorbanan serta kelebihan berjihad








-Pengertian istilah-istilah asas.
-Perawi-perawi yang masyhur.
-Kepentingan mengetahui sifat perawi








29
29
(    /08/2011- /08/2011)

Akhlak

Adab di tempat rekreasi









Akhlak

Adab menjaga kemudahan awam









Menjelaskan pengertian tempat rekreasi
-Menjelaskan kepentingan tempat rekreasi
-Menghuraikan akibat tidakmematuhi adab
 di tempat rekreasi
-Menghuraikan faedah tempat rekreasi
-Melatih diri dan masyarakat supayas

 menjaga tempat rekreasi



-Dapat menerangkan taarif kemudahan
 awam
-Mengjelaskan tanggungjawab individu
 terhadap kemudahan awam
-Menghargai kemudahan awam
-Menyetakan keperluan kemudahan
 terhadap individu,masyarakat dan negara
-Membincangkan langkah-langkah menjaga
 keselamatan kemudahan awam
-Sentiasa menjaga keselamatan kemudahan
 Awam.

.Tempat rekreasi dan kegunaannya.
-Adab ditempat rekreasi dan akibat tidak
 mematuhi adab.
-Faedah berekreasi





-Kemudahan awam dan kepentingannya.
-Tanggungjawab terhadap kemudahan
 awam.
-Penyalahgunaan kemudahan awam dan
 kesannya.
-Langkah menjaga keselamatan  
 kemudahan awam.



30
30
(    /08/2011-   /08/2011)
17/08-Nuzul Al-Quran

Tokoh

Abu al-A’la al-Maududi dan
Al-Syeikh Muhammad Idris al-Marbawi

 



-Mengenali latar belakang tokoh
-Menjelaskan sifat peribadi tokoh
-menjelaskan latar belakang pendidikan
-Berusaha menyampaikan ilmu
-Menjelaskan pandangan tokoh
-Sentiasa bersemangat bersemangat
 menuntut ilmu
-Menjelaskan sumbangan tokoh
-Sanggup berkorban dalam menuntut ilmu



Latarbelakang.
-Memahami beberapa pendapat al-
  Maududi.
-Sumbangan.
-Latarbelakang.
-Kejayaan dalam bidang pendidikan.
-Sumbangan dalam bidang pendidikan.


31
31
(   /08/2011-  /08/2011)

Tokoh

Imam as-Syafei
Imam Ahmad bin Hanbal
Imam al-Ghazali
Iibnu Taimiah

 

-Mengenali latar belakang tokoh
-Menjelaskan sifat peribadi tokoh
-Menjelaskan latar belakang pendidikan
-Membincangkan perkembangan mazhab
 dan pengaruhnya
-Menjelaskan sumbangan tokoh dalam
 pemikiran Islam
-Memuliakan ulama’,ilmu dan berterusan
 menuntut ilmu

-Latarbelakang.
-Pendidikan.
-Sumbangan
-Ketokohan





CUTI PERTENGAHAN PENGGAL 2
(    /08 -     /09/11)

32
32
(    /09/2011-  /09/2011)
ULANGKAJI




33
33
(     /09/2011-    /09/2011)
16/09-Hari Malaysia

ULANGKAJI




34
34
(    /09/2011-   /09/2011)

ULANGKAJI






35



35
(    /09/2011-  /09/2011)



ULANGKAJI




36

36
(    /10/2011-  /10/2011)

ULANGKAJI




37

37
(    /10/2011-  /10/2011)

ULANGKAJI




38

38
(   /10/2011-  /10/2011)
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN TING 1-2
(    -     /10/11)
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN TING 4

(    /   -31/10/11)


39

39
(    /10/2011-  /10/2011)
26/10-Deepavali

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN TING 1-2
(     -    /10/11)
PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN TING 4
(     /    -     /10/11)

40

40
(     /10/2011- /11/2011)

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN



41

41
(     /11/2011-  /11/2011)
07/11-Hari Raya Haji

 

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN



42

42
(   /11/2011-   /11/2011)

PEPERIKSAAN AKHIR TAHUN





20  NOV – 3 JAN 2011

CUTI AKHIR TAHUN